close
قصص رائعة

قصة جارتي

 

بس المره دي مرضتش انزل أشوف مالها خصوصًا اننا في نص الليل!..طلعت البلاكونه أبص عليها لقيتها واقفه قدام البيت بتحضن جوزها وبتعيط والغريب هنا انها وكل اللي حواليها لابسين اسود كأنهم في عزا..والأغرب ان لقيت حد بيخبط على باب شقتي..

 

روحت أبص من العين السحريه لقيتها جارتي!.. جارتي اللي واقفه في الشارع ومتحركتش حركه من مكانها!..قررت بيني وبين نفسي ان مش هفتحلها مهما يحصل وكان قراري في الوقت ده ان لازم اشوف شيخ يفهمني ايه اللي بيحصل!..

فضلت تخبط مرضتش عليها لحد ما باب البلاكونه اترزع لواحده! كأن حد هو اللي قفله بـ ايده.. اول حاجه قولتها بسم الله الرحمن الرحيم.. وحطيت ايدي على قلبي وابتديت اقرب بـ بطئ! لحد ماوصلت لـ باب البلاكونه، وأول ما لمسته اتنطرت بعيد وقعت على رجلي..

لدرجة ان انا حسيت انها اتكسرت من شدة القوه!..بقيت اصوت من تعبي ومش قادره اتحرك لحد ماعافرت بكل قوتي وقومت قعدت على الكنبه وطلعت موبايلي أكلم اخويا واحكيله على اللي بيحصل..

لقيت الحيطه بيترسم عليها بـ دم لحد ماتكتبتلي كلمة(بلاش) خوفت اتصل بيه يجراله حاجه بسببي! اتراجعت عن اتصالي بيه وقررت اواجه كل ده لواحدي!

طلعت أجري على الكاسيت أشغل قرآن.. حطيته جنب مني وقريت قرآن ونمت وتاني يوم لقيت واحده من جيراني بتخبط عليا فتحتلها وحكيتلها على اللي حصل..قالتلي انها هى كمان بيحصل معاها كده بس كل ماتيجي تتكلم حاجه تمنعها..

سألتها عن موضوع الش/يطان ده..وقبل ماتتكلم لقيت صوتها اتغير!..جارتي فقدت النطق!.. كانت بتشاورلي بـ ايديها وبتحاول تعرفني اللي حصلها.. خدتها ونزلنا المستشفى.. ولما الدكتور كشف عليها قالنا ان حصلها قطع في الأحبال الصوتيه وانها مش هتقدر تتكلم تاني!..

الخبر نزل عليا زي الصاعقه.. ومن كتر مانا مدايقه من جارتي التانيه قررت اروحلها بـ نفسي واواجهها بكل حاجه!..

 

لقراءة تتمة القصة اضغط على الرقم6⏬👇⏬

 

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى