close
قصص رائعة

عيناى لا ترى الضوء انا اتجوزت واحد معرفهوش بسبب أخويا.

 

مش فاهمة ممكن توضلحي ؟

 

* مش دلوقتي لازم نعمله العملية بسرعة

و اخدوه على أوضة العمليات ومقدرتش ادخل

فضلت أتمشي جمب الأوضة

‘ يارب يقوم بالسلامة انا عارفة أني غلطت… بس أرجوك قومه بالسلامة مش عشاني عشان أهله وكل الناس اللي بيحبوه…

 

فضلت ادعي ربنا كتير وعيطت لأني سبب في اللي حصل ده ولو حصله حاجة… انا مش هسامح نفسي ابدا

لقيت أخته جات ومعاها أبوها

– أيلين فين سليم ؟

‘ جوه أوضة العمليات عمل حادث بالعربية

– ازاي ده ؟

‘ كل ده بسببي انا يا يارا بسببي انا

فضلت اعيط ويارا اخدتني في حضنها

– متقوليش كده انا عارفة أخويا قوي وهيقوم زي القرد

 

فضلت افضفض معاها وفجأة جات بنت معرفهاش… طانت لابسة ضيق أوي وقالت

* هي دي الأوضة اللي فيها سليم ؟

رديت عليها

‘ ايوة هي بس انتي مين ؟

ضحكت ضحكة مستفزة

* معقولة سليم مش قالك عني ؟

‘ لا مقالش

* طب أعرفك بنفسي انا اسمي رغد بالأصح انا ابقا حبيبة سليم ( مدت ايدها تسلم عليا )

 

اندهشت منها ايه البجا*حة دي جاية ليه دي هنا روحت رديت عليها بنفس أسلوبها وقولت

‘ وانا أيلين مرات سليم ولا مش شايفة الخاتم ؟

‘ وأنا مرات سليم ولا مش شايفة الخاتم ؟!

° طبعا عرفاكي يا حبيبتي… على العموم تشرفنا

سلمت عليا بكل برود… وأبو سليم قالها

* إنتي ايه اللي جابك هنا ؟

 

° والله يا عمي انا جيت عشان سليم بس قعدت تقولي انا منفعش ابقى له… شوف اختيارك القمر عملت فيه ايه

‘ محدش قالك تيجي ومحدش محتاجلك

° لا فيه سليم محتاجلي انا

‘ وجايبة من فين كل الثقة ؟

° لما يقوم بالسلامة هتعرفي انا جايبة من فين كل الثقة دي…

* رغد اتعدلي في كلامك يا تقعدي ساكتة أو تمشي

 

° وماله يا عمي… هقعد ساكتة بس محدش يكلمني منكم

يارا قالت

– إنتي بقيتي بج*حة وباردة مش عارفة سليم بيطيقك ازاي… وأيلين اللي مش عجباكي دي أحسن منك مليون مرة… على الأقل مش بتكلم كوم شباب زيك وماشية مع كله ولا افكرك يا رغد… تحبي افكرك ؟

رغد بصتلها بعصبية وبغِل وراحت قعدت بعيد ويارا قالتلي

 

متخديش على كلامها رغد أخلاقها مش كويسة وكلنا عارفين كده… بس سليم مش راضي يصدق أبدًا

‘ واضح عليها

– تعالي اقعدي يا أيلين هنا

‘ حاضر

قعدنا حوالي ساعتين واستنينا أي خبر من الدكاترة… فجاة الدكتور خرج وكان بيجري وبيقول

* شوفوا بنك دم فيه ولا لا… يلا بسرعة !

روحت وقفته وقولت

‘ فيه ايه يا دكتور ؟

 

* عايزين دم للمريض… اصل فقد دم كتير ورايح أشوف حد يتبرعله

‘ هو حالته خطيرة ؟

* كل اللي هقدر أقوله ادعي العملية تعدي على خير ونلاقي متبرع بالدم في أسرع وقت

و مشي الدكتور وانا حساه كل اللي بيحصل ل سليم ده بسببي انا

– أيلين خلاص متعيطيش أن شاء الله خير

‘ يعني انا لو مكنتش اتخانقت معاه بالشكل ده مكنش هيطلع من البيت وهو متعصب كده… وأكيد بسببي مركزش في السواقة وعمل الحادث ده كل اللي بيحصل ل سليم انا السبب فيه ومش هسامح نفسي لو حصله أي حاجة

– يا بنتي اتماسكي كده هيبقى بخير انا متأكدة

مسحت دموعي وقولت

 

‘ متعرفيش سليم فصيلة دمه ايه ؟

 

– اعرف طبعا فصيلة دمه +A

‘ دي نفس فصيلة دمي انا… انا هتبرع بالدم !!!!

لسه همشي أروح اتبرع بالدم ف أبوه ووقفني

* أيلين إنتي هتحتاجي الدم ده استني مش ممكن نلاقي متبرع

‘ مينفعش يا عمي كل دقيقة بتمر على سليم خطر على حياته انا هتبرع بالدم وبعدها ابقى أكل كتير واعوضهم عادي

* مش عارف أقولك ايه ربنا يخليكي لينا

نزلت اتبرعت بكسين دم ورجعت فوق ويارا قالت

– انتي كويسة ؟

‘ اه كويسة

– مش عارفة أقولك الدم اللي اخدناه منك هينقذ سليم… بجد إنتي أحلى وحدة شوفتها وعمري ما هنسى اللي عملتيه ده

‘ ده واجب عليا لازم اعمل كده

انا ويارا فضلنا ندعي ل سليم وقرأت قرآن عشانه… وقاسم جه هو ومراته

• سليم فين ؟

‘ في الأوضة هنا

• هو كويس ؟

‘ ان شاء الله يكون بخير العملية قربت تخلص

 

• يارب

 

لقراءة تتمة القصة اضغط على الرقم 10👇⭕️👇⭕️👇

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى